Pengajaran Terancang Bahasa Malaysia untuk Pendidikan Khas
Pengajaran
Terancang Bahasa Malaysia untuk Pendidikan Khas ialah buku yang ditulis
khas untuk panduan guru bahasa Malaysia kelas pendidikan khas.Sebagai
panduan lengkap, buku ini menerapkan teori pembelajaran bahasa
kanak-kanak istimewa, iaitu kanak-kanak kurang keupayaan mental.Buku
yang mengandungi 60 contoh rancangan pelajaran dalam tiga aras
pembelajaran mengikut kebolehan kanak-kanak ini mendapat maklum balas
yang positif daripada guru pendidikan khas kerana kesesuaian isi
kendungannya dengan kanak-kanak berkenaan. Isi dalam setiap contoh
rancangan pelajaran disusun secara sistematik berdasarkan empat tema
utama, iaitu topik, peranan sosial, tempat dan peranan psikologikal yang
merangkumi empat tahap pemahaman, iaitu pengalaman ingatan, pemikiran
kritikal, kemahiran intergratif dan kemahiran evaluatif.Buku yang
menepati kehendak Kurikulum Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran
Malaysia ini bukan sahaja sesuai untuk kegunaan guru pendidikan khas,
malah oleh ibu bapa atau ahli keluarga kanak-kanak istimewa berkenaan
yang prihatin dengan perkembangan kemahiran bahasa mereka.
Hashim Othman
2008 | Penerbit USM | 978-983-861-310-1
2008 | Penerbit USM | 978-983-861-310-1
0 comments:
Post a Comment